Nøtts to the people

Forleden kunne vi lese i VG om norske handlevaner. Vi bruker stadig mindre av lønna vår på mat og stadig mer på brus og godteri. Diabetes2 og økende fedme er resultatet.

Formuleringen ut av syne ut av sinn er interssant i så måte. For det motsatte blir ting som er i syne er i sinnet. Forfatteren Brian Wansink har med boken derfor spiser du mer enn du tror sett på våre ubevisste valg vi gjør i matveien. Han har funnet ut at det er 70% større sjanse for at vi kjøper godteri når det er godt synlig for oss enn når det er eksponert mindre synlig.

Den lokale italienske matbutikken som jeg benyttet hyppig sist sommer er ganske annerledes enn min hjemlige nærbutikk når det gjelder eksponeringsplass av brus, snacks og godteri. Solrike dager skapte ofte et saltbehov, noen peanøtter på kvelden er ikke å forakte. Jeg slet med å finne peanøttene i min italienske nærbutikk. Tilslutt fant jeg dem nesten bortgjemt i et hjørne var butikkens utvalg av snacks, en hyllemeter var det. Av sukkerholdig drikke så var det 3 hyllemeter og alt godteriet var plassert ved kassene 3 hyllemeter det også.

Vel hjemme i gamlelandet gjorde jeg samme «peanøtt» observasjon i min nærbutikk som forøvrig har like mange kassepunkter og er like stor som den italienske butikken.

I syne og sinn. Her snakker vi ikke lenger om hyllemeter men pallesplasser. 17 palleplasser er satt av til snacks alene og volumet av de tre nevnte varegruppene brus, godteri og snacks tilsammen la beslag på opp mot 20% av det totale butikkarealet. Moderne matbutikker eksponerer varer slik at det de tjener mest penger på, det vil si bearbeidet mat med mye sukker og stivelse får best plassering i butikken. Bra for butikkkjeden og dårlig for vår helse, selv om det også skal sies at det er vi som gjør våre valg og er ansvarlig. Butikkkjeden skriver forøvrig på sine hjemmesider at de vil sette større fokus på miljøet rundt oss og folks helse. Kjekt å vite.

Ut av syne ut av sinn. Min lokale innvandrebutikk er annerledes skrudd sammen i så måte. Fraværet av gedigne mengder med brus, snacks og godteri i tahøyde er påtagelig. Matkurvens godteriandel blir heller tørket frukt, nøtter og en plate med 70% mørk sjokolade.

2 kommentarer om “Nøtts to the people

  1. Tilbaketråkk: Matreklame « Skriverier

Leave a reply to Test Avbryt svar