En stor fet løgn

Slow Food er en av de få aktørene som hevder at vår moderne måte å produsere mat på er uheldig og til skade for både dyr, natur og mennesker.  Mon tro om ikke vår måte å spise på også kan debatteres. Her kommer en personlig ytring fra en som er mat- og Slow Food entusast, og ikke utdannet matfaglig.

Siste trend innen slanking er å redusere inntak av karbohydrater og øke inntak av mettet fett. Snodig mener mange at egg, bacon, fløte, smør og rømme får deg til å gå ned i vekt.

Du blir ikke fet av å spise fett, like lite som du blir grønn av grønnsaker hevder den svenske overlegen Christer Enkvist.

Lavkarbo er en livsstil som ikke bare får deg ned i vekt med også til føle deg bedre helsemessig skriver Andreas Eenfeldt i boka matrevolusjonen. Flere leger i blant annet Sverige går i bresjen for inntak av mettet fett til fordel for karbohrydater, stikk i strid med nasjonale helseråd.

Eenfeldts bok pirret min nysjerrighet forsommeren 2011. Mettet fett kunne være betennelsesdempendene og et bra virkemiddel mot kroniske lidelser kunne jeg lese. Etter snart 10 år med smertefulle og kroniske øyeplager, var Eenfeldts helsetips forsøket verdt å prøve. Før jeg forteller om hvordan tiden med ren og ekte mat har gått, la oss ta et lite blikk på helsehistorien.

Fett er farlig og kan føre til fedme, diabetes og hjerte karsykdommer har vi blitt fortalt som en uomtvistelig og absolutt sannhet. Ansel Keys kom med denne påstanden i en publikasjon i 1953. Noen tiår  senere gjorde amerikanske myndigheter Key’s råd om til retningsgivende helseråd. Keys forskning «beviste» at mer inntak av fett gav økte hjerte sykdommer, vi måtte redusere på fettet. Lavfettdietten som ble innført i USA i 1986 har ført til økt fedme, mer diabetes og hjerte kar sykdommer. Det vil si en motsatt effekt.

Det var mange innvendinger til Keys forskning og konklusjoner. De fleste gikk på at materialet Keys brukte var tilpasset til den konklusjon han ønsket å få. Keys brukte forskning fra land som USA, Cananda, Australia, England og Wales, Italia og Japan og kom opp med en flott kurve.
Gary Springer en av kritikerne brukte data fra Holland, Vest-Tyskland, Sveits, Irland, Australia og Finland og kom til at mettet fett var bra for hjertet.  En motsatt konklusjon med samme kildemateriale

Ethvert komplisert problem har en løsning som er enkel, tydelig, lett forståelig og feil
– H. L. Mencken

Grunnen til vektøkning og fedmerelaterte sykdommer er inaktivitet, for stort kaloriinntak i forhold til det vi forbruker er forklaringen hevder ernæringsfysiologene. Luten blir da trening og lavfettdietter. Helseklibrød og cottage cheese og trening så intensiv at man skulle tro du skulle dø bak neste sving, virker jo forsåvidt. Men hvor lenge orker man? De fleste går ned i vekt, men er dette et liv du orker å holde på med resten av livet? Nei. De fleste går tilbake til gamle vaner og kosthold og går raskt opp igjen til vekten de hadde før. Lavfettkosthold er kanskje ikke rett metode for alle.

Det at det ikke er fettet men stivelse og karbohydrater som er ugunstig for vår helse har blitt hevdet av mange opp gjennom historien. Goumeten Brillat-Savarin skriver i boken Smakenes Fysiologi fra 1826 at det å unngå stivelse i form av pasta og potet er vektreduserende. Overvektige William Banting får i 1863 hjelp av sin ørelege Harvey, blir slank, frisk og slankebokforfatter. Banta betyr jo netopp slanking på svensk etter «fettslankeren» Banting. 100 år etter har Robert Atkins gjort ideen bedre helse med fettrik kost mer kjent. Hans første bok om tema ble utgitt i 1972.

Nevnte Keys «forskning» har ført til hypotesen: Hvis du spiser for mye mat som innholder kolesterol og/eller mettet fett, vil koesterolnivået i blodet øke. Det overskytende kolesterolet vil avleires på arterieveggene og gjøre dem tykkere og trangere. Me tiden vil dette hindre blodtilførselen til hjertet (og andre indre organer) og føre til hjerteinfarkt eller slag.

Mettet fett er ikke skadelig men derimot bra for helsen hevder lavkarboentusiastene. Under forutsetning at du også holder et jevnt blodukker og kutter ned på karbohyratene.

De beskriver det omtrent slk:- om vi sammenligner kroppen med bil og bensin, vet vi at bilen går dårlig når vi har feil bensin og at det skjærer det seg om vi heller sukker i bensinen. Om vi fortsetter på bilsporet, og ser for oss at maten vi spiser er trafikken på mototrveien. For mange biler gir kaos. Sukker, stivelse og karbohydrater i store mengder skaper også kaos. Veiarbeideren Insulin tilkalles og han skuffer unna i stort monn slik at trafikken flyter. Uheldigvis så fører ujevnt blodsukker at du blir fort sulten du må spise mer,  mer trafikk, mer kaos, veiarbeider Insulin må ut på jobb igjen. Effekten av denne stadige oppryddingen er at det som er blitt skuffet unna blir lagret som fett.

Jevn trafikk på motorveien får du med å legge opp til jevn trafikkflyt,  Det vil si  mer fett og færre karbohydrater. Dette vil gi en jevn trafikk uten kø, bensinen varer også mye lenger. Det beste av alt er at du kan stjele av det lagrede fettet og bruk det som energi og kjøre enda lenger. Kroppen er i ketose, det blir nesten som en hybridbil. Ser man på utviklingen av fedme i den vestlige verden så er det verdt å se på mat og helse med nye øyne.

Hvordan har det gått med min egen «fete» livsstilsendring så langt.  Jo, mine smertefulle og hyppige øyeplager er borte vekk, som blåst for vinden. Plagene forsvant allerde første uka. Det har vært tre deilige sommermåneder. Ren og ekte mat, fete sauser ofte med god vin til. For «sikkerhets» skyld så sjekket jeg helsen hos legen etter tre måneder, alle prøver var innenfor normalen, intet skyhøyt kolesterol var å finne. 🙂

PS! Til leser av denne artikkel som er «matfaglig» utdannet.  Om vi nå er enige om at Key’s forskning ikke var særlig relevant. Hvor finnes da den «seriøse» forskning som forteller at mettet fett er farlig? Her er det også relevant å vite hvem som har bestilt og betalt for forskning og konklusjoner. Kolesterolfirmaene tjener millarder på å opprettholde overbevisningene om den store fete løgnen. På den annen side så hevdes det at det er den amerikanske kjøttindustrien som støtter opp om forskning som konkluderer med at mettet fett er bra.

KILDER:

Antoine Brillat-Savarin: Smakens Fysiologi
Andreras Eenfeldt: Matrevolusjonen
Malcolm Kendrick: Det store kolesterobedraget
Gary Springer: They’re Making You Fat ans Sick

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s